Koude acquisitie

Koude acquisitie noemt men binnen de sales ook wel: het genereren van nieuwe leads (klanten).

Dylan van Skyhigh Sales

Leads genereren door middel van
(telefonische) koude acquisitie

We helpen bij het opstarten of ondersteunen van uw ‘new business’ proces, waarin we op basis van koude acquisitie te werk gaan met als doel relaties opbouwen en nieuwe klanten te genereren. Dit gebeurt door proactief de markt op te gaan, veel suspects te bellen (ook wel telemarketing genoemd), partijen bekend te maken met jullie organisatie en hier direct of gaandeweg nieuwe klanten van te maken.

We bellen uit naam van uw bedrijf, op een professionele en kwalitatieve manier. Dus niet ten koste van alles iets aan de man proberen te brengen. Nee. We hebben juist oog voor uw dienstverlening en de behoefte van de klant en zorgen zo ten alle tijden alleen voor gecommitteerde klanten. Het bellen vanuit uw naam verhoogt verder niet alleen de effectiviteit van de contactmomenten, het voorkomt ook reputatieschade en het verstevigt de onderlinge relaties met uw doelgroep. 

In de praktijk

We spreken binnen Skyhigh Sales over gemotiveerde sales toppers met uitstekende communicatieve vaardigheden en het belangrijkste van alles: mensen met een passie voor verkopen. Laat het voeren van koude acquisitie dus over aan onze ervaren experts, zodat uw eigen personeel er niet meer tegenop hoeft te zien en ze kunnen focussen op hetgeen wat hen wel gelukkig maakt!

We denken graag met u mee, vanuit uw perspectief. Ieder contact met een mogelijke klant is waardevol. Wij richten ons daarom in hoofdlijnen op twee aspecten: meer omzet én de verbetering van uw imago bij potentiële klanten. Zo sluiten wij elk gesprek professioneel en plezierig af. Van het maken van bezoekafspraken tot het effectief nabellen van offertes, Skyhigh Sales draagt bij aan uw langetermijnsucces.

Klantgericht communiceren

Zodra de eerste interesse is gewekt, staan we stil bij de beschikbare tijd van de prospect. Indien er op dat moment niet voldoende tijd is voor een uitgebreide kwalificatie, stemmen we direct een vervolgafspraak af. In dit (vaak tweede) contactmoment staan we uitgebreid stil bij alle relevante onderwerpen (van werkwijze tot investering). Zodra alle bezwaren zijn overwonnen en de klant al het vertrouwen heeft in de door ons geboden oplossing, gaan we over tot de ‘closing fase’ waarin we expliciet om de nieuwe opdracht vragen. Indien akkoord zetten we direct alle benodigde acties in gang vanuit onze kant en dragen we de nieuwe klant over aan de verantwoordelijke intern.

Sales funnel model
Sales funnel

Waarom de lead generatie uitbesteden?

Er zijn meerdere redenen om uw koude acquisitie uit te besteden. Hieronder behandelen we de belangrijkste:

1 Externe deskundigheid

Koude (telefonische) acquisitie is een bijzondere vorm van sales, totaal afwijkend van warme leads opvolgen. Het meest opvallende kenmerk is de beperkte gesprekstijd, maar ook zaken als vertrouwen winnen en waarde creëren spelen een belangrijke rol. Wij weten wat haalbaar is, kansrijk of juist niet haalbaar.

De meeste bedrijven breiden hun klanten uit aan de hand van mond-tot-mond reclame, waardoor interne medewerkers nooit echt de focus hebben gehad op koude acquisitie. Onze ervaren acquisitie experts hebben kennis en ervaring met het creëren van new business. Kiezen voor externe inhuur vergroot dan de slagingskans ten opzichte van interne medewerkers.

Realiseer daarbij ook dat een acquisitie partij zich nergens anders mee bezig houdt dan het vergroten van de omzet van zijn opdrachtgevers. Hun voortbestaan is er namelijk van afhankelijk. Nergens is zoveel professionele kennis over sales en koude acquisitie aanwezig als bij een acquisitie partij. Hiermee kunt u dus zelfs uw acquisitieproces maximaal professionaliseren!

2 Prioriteiten

Allereerst is het belangrijk om stil te staan bij uw huidige (sales) strategie. Wilt u überhaupt wel bezig zijn met sales en een salesteam managen? Of zijn jullie liever bezig met hetgeen waar jullie kracht ligt: de core business! Door volledig te focussen op het product of de dienst kunt u bestaande en potentiële klanten van de meeste waarde voorzien. Nieuwe klanten kunnen blijven verwelkomen zonder enig omkijken is dan ook het doel als u ervoor kiest om de sales uit te besteden.

Uiteindelijk zijn eigen accountmanagers wel de grootste deskundigen, zij weten alles af van uw product of dienst. Aan tafel bij een klant leveren zij dan ook het meeste op voor het bedrijf. Zes keer bellen om een bezoekafspraak met een prospect te maken is dan natuurlijk geen nuttige tijdsbesteding. Daarbij ligt doorgaans hun kracht in het vertellen over uw product of dienst in plaats van in het wekken van interesse en vinden. Ook vindt niet iedere accountmanager koude acquisitie altijd even leuk.

3 extra groei

De meeste verkopers vinden het leuker om met bestaande klanten aan tafel te zitten in plaats van new business activiteiten uit te voeren. In een ideale wereld zijn sales professionals bezig met zowel bestaande aanvragen als het verkennen van de markt, maar in de praktijk gaan bestaande klanten altijd voor. Door koude acquisitie uit te besteden, krijgen interne accountmanagers meer bestaande klanten en kunnen ze focussen op hetgeen wat zij het leukste vinden: direct contact met klanten en warme leads. Op die manier creëert u een permanente stroom van nieuwe klanten. Daarbij kunnen de meeste bedrijven niet genoeg opdrachten hebben en zorgt het inschakelen van extra hulptroepen altijd voor meer groei in omzet.

In sommige gevallen is de behoefte aan extra sales kracht wisselend. Tijdelijk goede sales toppers aannemen is enorm moeilijk geworden, want vind die maar eens in een overspannen arbeidsmarkt. Laat ons jullie strategische reservetroepen zijn en bespaar uzelf de moeite. Op deze manier kunnen jullie consistent door blijven groeien.

Consistente groei als doel

Accountmanagers zijn 9 van de 10 keer verantwoordelijk voor zowel de bestaande klanten als new business. In de praktijk zijn ze vaak geneigd om het onderdeel koude acquisitie te laten vallen omdat dit het moeilijkste is en vaak ook minder leuk wordt gevonden. Als het ware bent u dan aan het hopen dat nieuwe klanten zich zullen voordoen en is er geen sprake van proactieve, koude acquisitie. Hierdoor mist u continuïteit in het new business proces. Voor consistente groei moet er structureel contact worden gelegd met de doelgroep. Dat zorgt er namelijk voor dat prospects bekend worden (en blijven) met uw bedrijf en voortdurend gemotiveerd worden om een aankoop te doen. Mocht de tijd nu nog niet rijp zijn, weten ze u straks wel te vinden op het moment dat het nodig zal zijn. Wij zorgen er dan ook voor dat uw new business proces en groeipotentieel nooit stil komen te liggen.
Video afspelen